Av Hugo Antonsen

– Vi har brukt halvannet år på å utvikle og programmere den, og ved skolestart i høst ble den tatt i bruk ved fem av Sonans sine åtte privatgymnas i landet. Det har gått veldig bra, og det er veldig kjekt at vi ikke har hatt barnesykdommer med innkjøringen i forbindelse med skolestart, forteller Hege Longva.

Hege er administrasjonssjef ved Sonans sine skoler i Oslo, Drammen og Porsgrunn, og har jobbet nesten 13 år som rådgiver, kontorleder og det siste året som administrasjonssjef. Hun er opprinnelig fra Haugsbygda i Sande, men bor i Ulsteinvik. Hun pendler mellom Oslo og Ulsteinvik i en 60/40 deling.

Krevende start

– Vi har lenge brukt datasystemet «It’s learning» til å føre og registrere fravær, men det er veldig tidkrevende og tar fokus fra undervisningen. Det var dette som satte i gang idéen, og det var også greit å få økt fokus på fraværsreglene da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen endret reglene, forteller Hege Longva.

Startfasen i prosjektet var krevende av flere grunner. Først vurderte Hege at det kunne brukers skanner i døra, hvor hver enkelt elev har en kode som registreres, men de gikk tidlig bort fra det, fordi det krevde utstyr med hardware i døra.

TIL STEDE: Hege Longva (t.h.) sammen med programmerer Lars Nypanog rektor ved Sonans Oslo, Aina Gerner-Mathisen. Foto: Privat

– Derfra gikk det fort videre til å utvikle en App, men det har vært mange skjær i sjøen, forteller Hege – som blant annet tapte penger og et halvt år da den første
programmereren fikk avtalt beløp med penger, men Hege så aldri noe til resultatet.

– Det ble en kostbar lærepenge, sier Hege.

Sikter mot USA

Etter å ha lett etter nye samarbeidspartnere, fant Hege den nye programmereren nærmere enn hun ante. En samtale med Sonans-rektor Aina Gerner-Mathisen endte opp med at de inngikk samarbeid, hvor ektemannen til rektoren, Lars Nypan, tok over programmeringen og utviklingen av App’en i samarbeid med Hege Longva.
Nypan er tidligerer IT-direktør i Sonans, og kjenner utfordringene på IT-siden når det gjelder skole.

– Det har gått strålende, og vi har landet et produkt som vi er veldig stolte av, forteller Hege – som sitter med 50 % eierskap til produktet.

I startfasen var Innovasjon Norge, med lokalkontoret på Søre Sunnmøre til stor hjelp.

– Jeg fikk veldig god støtte og hjelp av Robert Voldnes, og full uttelling med til sammen 585.000 kroner i støtte til markedsavklaring og utvikling, forteller hun.
Nå er Sonans sine skoler i Norge pilot, men de ser for seg at alle videregående skoler, høgskoler og universitet kan ta i bruk denne fraværs-app’en. De ser også ut av Norge.

– Ali Riaz, norsk-pakistaner med base i New York, skal også være med på laget. Han er inne i mange selskaper både på eier- og styresiden, og har nettverk over hele verden. Når vi hører at amerikanske universiteter sirkulerer klasselister i svære auditorium for å registrere oppmøte, så må vi prøve å få digitalisert dette og få innpass i USA. Vi sikter internasjonalt. forteller Hege, som legger til at de ser om app’en også kan brukes utenfor skoleverket.

Appen forenkler oppmøteregistrering

– Vi har hatt henvendelser fra flere høgskoler i landet, og ser at vi har fått oppmerksomhet rundt prosjektet. I Norge vil vi i første omgang rette oss mot høgskoler og universitet, og ser hvordan vi ønsker å markedsføre oss inn mot dette markedet.

Oppmøte-app’en med navnet NOA (Notice of Attendance) lastes ned av elevene på smarttelefonen. Elevene må være på skolen for å få registrert plassering. Da får de opp timeplan for uka, og de får opp dagens timer og kan sjekke inn på dagens bolk i faget. Her kan også eleven hente ut full oversikt over fravær i dager, timer og prosent. De får rapport på oppmøte og kan hente ut fraværsreglene.

– Alt dette tror vi vil gjøre eleven mer bevisst på hvordan de ligger an, og på den måten forholde seg til fraværsreglene og konsekvensene, sier Longva.
For læreren er det enkelt å hente opp full oversikt over antall elever som er sjekket inn, med full navneliste til dagens økt. I tillegg vil også læreren kunne hente ut historikk på hver enkelt elev eller hele klassen.

– Og de som ikke har smarttelefon?
– Det har vi også tenkt på, og har opplevd at vi ved skolestart i høst hadde tre elever uten smarttelefon. Det løser vi ved at læreren kan legge inn oppmøte for den enkelte. Men da slipper læreren å notere oppmøte for de andre 95 prosent av elevene.